יום ראשון, 29 באפריל 2012

יום מקוון מס' 3-

1 - רסק פירות- " שיר העבודה והמלאכה" נכתב ע"י ביאליק, השיר נכתב על פי הזמנת ברל כצנלסון, אשר ביקש ליצור המנון לתנועת הנוער העובד בשנת 1932.
השיר מתאר את המצב הרצוי החדש בארץ ישראל, יהודי עובד, פרודוקטיבי, תורם לחברה, מרוויח את לחמו בזיעת אפו.
השיר מתאים לתקופת כור ההיתוך, מכיוון שהעולים מקצוות שונים, כולם הופכים להיות עובדי אדמה- בתקופה זו דיברו בלשון " אנחנו"- אין יחיד, אלא חברה אחידה. השיר בלשון רבים " מי יצילנו". הקליפ מראה את הזמרת ברכה צפירה בבגדי חאקי, בגדי עבודה , שהיו תלבושת אחידה באותה התקופה. 



לקט פירות- השיר " נפרדנו כך" שכתבה סמדר שיר הלחין ושר אבנר גדסי. מתאר את תקופת שנות השבעים, תקופת הביניים.תקופה שבה מתחילה השפעה של הזמר הים תיכוני. כבר לא ממש בושה לשמוע שירים במזרחית ,שזמרים לא אשכנזים שרים אותם. את השיר כתבה " אשכנזיה" ושר " מזרחי" שילוב שהתחיל בתקופה זו. 
שיר זה כבר לא בלשון רבים " אנחנו " ,שיר שלא מדבר על ארץ ישראל או על הצבא. אלא שיר  על אהבה שנגמרה בין שני אנשים.




סלט פירות- את השיר "  יא מאמא " שר שמעון בוסקילה במרוקאית.
שיר זה מתאר את תקופת הרב תרבותיות. הפרויייקט של עידן רייכל מכיל שירים משפות שונות ומתרבויות שונות. אני מאד התחברתי לשיר זה, אני לא מבינה מרוקאית, אך "הבנתי " כל מילה בשיר זה. בתקופה זו יש ביטוי לכל תרבות ושפה שממנה מגיע הזמר. אנו רואים שזמרים חוזרים לשורשים שלהם ושרים בשפת אימם. וגם קהל מאזינים שאינו מבין את השפה יכול להתחבר לשיר ולהינות ממנו. בתקופה זו יש ביטוי ל 'אני' ! כבר לא 'אנחנו' אלא 'אני' בחברה הישראלית.
מאד ריגש אותי לשמוע את חגית יאסו שהיא בחורה אתיופית שרה זה.







2 - המצגת מכילה את כל התקופות בצורה ברורה מאד.
אני רוצה לדבר על עצמי בתור עולה חדשה מאירן, שעלתה לארץ בגיל שבע, ועל התהליך שעברתי עם הזמן.
בתחילת דרכי בארץ ישראל כילדה בת שבע, אני זוכרת שרציתי להעלים כל סממן לתרבות שממנו הגעתי. התביישתי מאד שאני לא ישראלית.רק אחרי כמה שנים שקצת התבגרתי, ושהחברה גילתה יותר סבלנות כלפי תרבויות אחרות, נתתי לתרבות שלי מאירן להכנס לחיי היוםיום שלי. אני שומעת שירים בפרסית, אני מכינה מאכלים פרסיים ואפילו מכבדת את חברותי וכד'. אין מנוס מכך שהשורשים שלנו, מהמקומות שמהם הגענו לא יבואו לידי ביטוי. לא ניתן להתעלם מהשפה מהמנהגים, מהמאכלים של כל יחיד ויחיד בחברה הישראלית. צריך לתת להם מקום לביטווי, כך נהיה חברה מכילה וסובלנית יותר.


















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה